رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه گفت: بازدید از موزه های این شهرستان به مناسبت روز جهانی موزه ها برای عموم رایگان است.

 

یعقوب طالبی افزود: امروز به مناسبت هفته میراث فرهنگی، موزه ها و اماکن تاریخی تحت نظارت این اداره به صورت رایگان پذیرای علاقه مندان به بازدید از این آثار است.
وی اظهار کرد: علاقه مندان می توانند از موزه های ایلخانی و سنگ نوشته های این شهرستان بازدید کنند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه یادآور شد: این اقدام به منظور ترغیب و تشویق عموم مردم برای بازدید از موزه‌ها به عنوان پیشینه تاریخی و هویت فرهنگی جامعه است.
طالبی، ادامه داد: موزه ها و آثار فرهنگی و تاریخی به عنوان نماد بارز هویت غنی فرهنگی و تمدن این مرز و بوم به ویژه شهرستان مراغه به عنوان یکی از 10 شهر تاریخی کشور است.
موزه ایلخانی مراغه دارای مجموعه ای غنی از سفالینه ها و سکه های ارزشمند از دوران کهن بوده و از اهمیت ویژه ای برای علاقه مندان به فرهنگ و تمدن گذشتگان و محققان تاریخی و باستانی برخوردار است.
این موزه علاوه بر آثار مربوط به تاریخ و فرهنگ هزاره سوم قبل از میلاد، دارای آثار با ارزش، جالب و دیدنی از حکومت 104 ساله ایلخانان مغول در ایران است.
ساختمان موزه در سال 1363 همزمان با تشکیل سازمان میراث فرهنگی به موزه مقدماتی مراغه تبدیل و با آثار کشف شده از دوره های مختلف تاریخی برای بازدید عموم افتتاح شد.
این موزه در سال 1375 برای هدفمندی آثار و به لحاظ اهمیت نقشی که این شهر در دوره ایلخانی داشته، به عنوان موزه تخصصی ایلخانی مراغه تبدیل شد.
موزه سنگ نگاره های مراغه نیز با داشتن سنگ نگاره هایی از نیاکان مردم آذربایجان از سلسله تیموریان، صفویان و سلجوقیان با اشکال مختلف قوچ های سنگی، صندوقچه ای و ایستاده، نقشی پررنگ در انتقال فرهنگ و تمدن دوران گذشته به نسل پرسشگر کنونی دارد.
این موزه در ششم شهریور سال 1381 افتتاح شده و مقبره موجود در آن متعلق به میرعبدالفتاح موسوی از علمای بزرگ مراغه بوده و در بوستان آقالار واقع است.
شهرستان مراغه با حدود 515 اثر تاریخی و تپه های شناسایی شده جزو 10 شهر دارای بافت غنی تاریخی و فرهنگی در کشور محسوب می شود که حدود 300 اثر تاریخی آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 1 خرداد 1395برچسب:, | 5:37 | نويسنده : شهروند مراغه ای |